5 Tips voor reclame drukwerk
1 opbouw / indeling
inventariseren
Bedenk wat je in het drukwerk allemaal wilt tonen of vertellen. En kijk of dit in het beoogde formaat voor je flyer of folder gaat passen, rekening houdend met lettertype en -groote en afbeeldingen.
overzichtelijkheid
Maak een zo overzichtelijk mogelijke opbouw van je boodschap. Houd bij de indeling ook rekening met de vouwwijze van een folder. Vooral tussen een zigzag- en wikkel-vouw folder zit nogal wat verschil.
houdbaarheid
Wil je de folder over een langere periode gebruiken? Dan kun je voor informatie die nog kan veranderen (zoals b.v. prijzen) naar je website verwijzen. Zo hoef je daarvoor niet steeds nieuw drukwerk te bestellen.
2 teksten / afbeeldingen
tekst afstemmen
Zorg dat jouw teksten afgestemd zijn op jouw doelgroep. Ook (of juist) als ze jou of jouw onderneming nog niet kennen, moet het niets aan duidelijkheid te wensen overlaten.
kort en afwisselend
Maak niet al te lange zinnen en tekstblokken. Zorg voor mooie afbeeldingen ter afwisseling of illustratie. Verwijs in je tekst ook naar een illustratieve foto of tekening. Houd deze tekst en afbeelding liefst bij elkaar op de pagina.
foto's maken
Maak je eigen foto's op het moment dat je het optimale plaatje kunt schieten, niet op het moment dat je de foto's nodig hebt!
Je kunt wel te weinig (goeie) foto's hebben, maar nooit teveel!
3 vier ogen
controle, controle, controle
Laat iemand anders naar je teksten kijken. Twee zien meer dan een. Het zou zonde zijn als je een slordigheidje over het hoofd hebt gezien, terwijl je folders al in veelvoud uit de drukkerij rollen.
reflectie
Ook later in het proces kunnen andere ogen jou de ogen openen door een andere kijk te geven op wat jij misschien nog niet gezien had.
blijf jezelf
Bedenk hierbij wel dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken. En kijk uit dat je eigen stempel niet verloren gaat.
4 opmaak en design
kleurenpalet
Full colour drukwerk is de standaard. Maar maak niet de fout om daarom alle kleuren van de regenboog te gebruiken. Hanteer een beperkt kleurenpalet dat past bij jouw logo.
ademruimte
Ga niet zitten proppen of te kleine letters gebruiken als het niet past. Laat delen weg of kies een grotere folder (meer of grotere bladzijden).
goed beeldmateriaal
Zorg dat je afbeeldingen scherp genoeg zijn en voldoende contrast hebben. Er zijn online ook veel "stockphoto" aanbieders, waar je nette foto's kunt krijgen / kopen. Maar voor jezelf, je bedrijfspand of je eigen dienst of product, moet je 't zelf regelen.
proefprint
Bedenk dat tekst over een foto op het beeldscherm beter afsteekt dan wanneer het gedrukt is. Maak daarom ook altijd een proefafdruk op je printer, ter controle!
randvoorwaarden
Je moet in je opmaak al rekening houden met de exacte paginagrootte en vouwwijze. Kijk ook naar de marges links en rechts van de vouw t.o.v. de rand van het papier.
efficiënt werken
In deze fase zit je er niet op te wachten om nieuwe teksten, die (veel) langer of korter zijn, uit te wisselen met de oude. Ook daarom is het belangrijk om de punten 2 en 3 grondig te doorlopen.
5 drukwerk bestanden
technische voorwaarden
Bij de drukkerij moet je "drukklare" PDF-bestanden aanleveren. Hier zitten nogal wat technische voorwaarden aan.
A. precieze pagina afmetingen (varieert b.v. bij wikkelvouw)
B. afloop (3 mm) van de bedrukking bij papierrand
C. resolutie (min. 300dpi) van je afbeeldingen
D. letters naar lettercontouren omzetten
E. kleurmodus CMYK voor drukkleuren
grafische software
Met b.v. MS-Word kun je geen professionele PDF-bestanden voor drukwerk maken! Hiervoor heb je grafische software nodig. Programma's als Adobe InDesign (met Photoshop en Illustrator) wordt veel gebruikt. Er zijn vergelijkbare minder dure software-pakketten van CorelDRAW en Affinity. Ook is er online gratis grafische software te vinden, zoals Scribus, Gimp en Inkscape.
Helaas bieden de meeste drukkers geen ondersteuning voor andere software dan van het Adobe pakket, waardoor je voor het maken van goede PDF-bestanden alsnog zelf wel e.e.a. goed moet uitzoeken of toch het prijzige Adobe gebruiken...
Bij diverse drukwerk aanbieders kun je online je drukwerk opmaken. Na jouw goedkeuring kunnen zij daarmee aan de slag om het voor jou te gaan drukken.
Als je hier geen ervaring mee hebt, kies je al gauw voor een standaard template. Daarmee zal jouw folder of flyer zich minder goed onderscheiden, omdat al velen jou voor zijn gegaan die hetzelfde trucje deden.
Bovendien is het de vraag of je online de rust kunt nemen om even op je gemak te kijken, voor laatste controles of het vier ogen principe.