sign4Dsign ontwerp & drukwerk

doelgerichte creativiteit
functionele vormgeving
met verstand van zaken

5 Tips voor jouw logo

logo ontwerp
 
5 nuttige tips die je behulpzaam zijn bij het maken van een professioneel eigen logo. En ze kunnen je ook nog eens geld besparen! Een goed begin is het halve werk en een eerste indruk kun maar één keer maken. Daarom is het goed om nog vóór je je logo gaat / laat ontwerpen, deze zaken op een rijtje te hebben:
 

1 bedrijfsnaam

Natuurlijk komt in je logo je bedrijfsnaam terug. Maar daarvoor is het wel handig als je van tevoren goed nadenkt over deze naam:

A Is de naam compact genoeg?

B Is de naam onderscheidend/levert het geen verwarring op?

C Herkennen mensen er jouw bedrijf / activiteit in?

D Is voor de naam nog een domeinnaam (of variant) vrij voor je website?

Voor een optimale naam kun je brainstormen met vrienden en kennissen. Gewoon veel ideeën spuien en daarna de minst goede schrappen. Als je er nog ca. drie over hebt, die jou allemaal absoluut naar de zin zijn, dan kun je er eventueel nog een stemming op loslaten. Maar als ondernemer is het ook goed om zelf die knoop door te hakken.

 
 

2 eigen voorkeuren

Wat vind je zelf mooi?

A favoriete kleuren

B lettertypes

C strak/frivool modern/klassiek etc.

Voor je eigen voorkeuren kun je kijken naar wat je mooi vindt, maar ook naar wat je absoluut niet mooi vindt. Als je hiervan voorbeelden verzamelt in een soort "mood board" (collage) dan maak je jouw idee zichtbaar.
Dit moet je uiteindelijk in samenhang met de punten uit tip 3 maken. Dit kan een behoorlijke creatieve uitdaging zijn.

Voor lettertypes kun je b.v. kijken bij Google fonts. Deze mag je gratis downloaden en gebruiken. Ze zijn geschikt voor drukwerk en je kunt ze bovendien makkelijk in je website gebruiken.
 

3 gewenste uitstraling

Welke uitstraling zou jouw doelgroep aanspreken?

A zakelijk / ongedwongen

B rustig / uitbundig

C high tech / rustiek

Jouw logo maak je natuurlijk niet alleen voor jezelf. Uiteindelijk wil je daarmee jouw onderneming promoten. Wat past er dan bij het beeld dat jouw doelgroep van jouw business heeft? Het mag natuurlijk best anders en verrassend zijn, maar mensen moeten niet denken dat je een snoepwinkel hebt, terwijl je stratenmaker bent.

 

4 symboliek

Kun je jouw naam of bedrijfstak accentueren?

Met jouw logo wil je dat mensen in één oogopslag zien wie je bent. Nóg mooier is 't  als ze ook meteen kunnen zien wat je doet.

Zijn er kleuren en/of symbolen die aan mensen duidelijk kunnen maken wat jouw onderneming doet? Of die jouw bedrijfsnaam kunnen versterken? Dit kan allemaal bijdragen in jouw herkenbaarheid en naamsbekendheid.

5 herkenbaarheid

Zorg dat jouw logo zich onderscheidt
Jouw logo moet zich positief onderscheiden tussen al het andere reclame geweld, met herkenbare duidelijke vormen, kleuren en goed contrast.
Extra creativiteit krijg je niet met een Arial lettertype in Word-Art van MS-Word of met VistaPrint, waar iedereen dezelfde figuurtjes gebruikt.

Let op! Je mag in jouw logo niet zomaar iets "gebruiken" van een ander logo. Auteursrecht beschermt origineel werk. Je mag ergens inspiratie aan ontlenen, maar jouw logo creatie moet ook echt eigen zijn en voldoende afwijken van de inspiratiebron. En je kunt VistaPrint figuurtjes dus ook niet als eigen merk registreren...

Een professioneel ontwerper maakt vaak meerdere concepten, zodat je je niet blind staart op het eerste de beste idee. Dwing jezelf om alternatieven te bedenken. Je kunt pas de beste keuze maken als er wat te kiezen valt.

Toch maar een echte ontwerper?

professioneel ontwerper

Wie zich met zijn/haar logo echt wil onderscheiden kiest vaak voor een grafisch vormgever als Oopke Nieland van sign4Dsign. Kijk zelf maar waarom. Ik heb jarenlange ervaring met het maken van marktgerichte visuele vertalingen, waarbij diverse wensen en eisen bij elkaar gebracht zijn in geslaagde logo concepten.

Ik kan je b.v. ook helpen bij het zoeken naar een geschikte bedrijfsnaam. Dit heeft als voordeel dat er tegelijk ook naar de visuele mogelijkheden gekeken kan worden.

Als je deze checklist voor jezelf helder hebt, kun je een grafisch ontwerper gerichter aan het werk zetten. Als ontwerpburo sign4Dsign geef ik bijvoorbeeld een behoorlijke korting als hierdoor sneller een definitief logo ontwerp tot stand komt.

Bovendien kun je met de professionele bestanden van een grafisch ontwerper veel beter allerlei soorten drukwerk laten maken. Voorkom dat je achteraf je logo ontwerp nog in professionele bestanden moet laten omzetten. Dit, en zeker ook de druktechnische gevolgen, kan allemaal duurder uitpakken dan een logo ontwerp zelf. En dan is goedkoop dus duurkoop geweest...